موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

الزام به اخذ پایان کار
الزام به اخذ پایان کار

الزام به اخذ پایان کار

در مناطق شهری، پس از آنکه ساخت بنا به پایان رسید، مالک ساختمان باید از شهرداری محل ملک، درخواست گواهی پایان کار را بنماید. پس از درخواست گواهی پایان کار، مامور و کارشناسان شهرداری از ملک بازدید می‌نمیاند تا ساختمان را براساس نقشه تصویب شده بررسی کنند. علاوه بر این، میزان رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط به احداث ساختمان توسط مامورین و کارشناسان شهرداری کنترل خواهد شد. به عبارت بهتر صدور گواهی پایان کار به این معناست که ساختمان مورد نظر از نظر رعایت مقررات فنی و ضوابط شهرسازی و سایر سازمان‌های مربوطه مورد تایید می‌باشد. گواهی پایان کار، پیش نیاز اساسی و مهم تنظیم سند رسمی در دفترخانه است. در صورتی که مالک (فروشنده) در هنگام انتقال سند، از ارائه گواهی پایان کار خودداری نماید، خریدار می‌تواند در راستای انجام تعهدات، از مالک درخواست الزام به اخذ گواهی پایان کار نماید.

 معمولا گرفتن پایان کار با سازنده می باشد.الزام به اخذ پایان کار هر ساختمان مستلزم بر ارائه مدارک و استحکام بنا و تائیدیه هائی است که توسط کارشناسان و مهندسین ناظر از طریق مستقیم و نظارت بر ساخت یا آزمایشات و کارشناسی های عینی است که از محل بعمل می آید.

اگر تمامی ساخت و سازهای انجام شده طبق جواز ساختمانی باشد ، پایان کار ساختمان به ملک تازه ساخته شده تعلق میگیرد .اما در غیر اینصورت و انجام تخلفات ساختمانی ، پایان کاری صادر نمی گردد. ممکن است .

در اکثر موارد هنگامی که تخلفی صورت میگیرد، ممکن است شهرداری تا یک ماه از ادامه روند ساخت و ساز جلوگیری کند که بیشتر این تخلفات بکار گیری نیروهای کارگری غیر مجاز و یا تغییر و عدم اجرای نقشه ساختمانی می باشد .

مشخص است بعد از ممانعت شهرداری در ادامه روند ساخت و ساز مالکین و یا نماینده قانونی آنها می بایست تخلفات صورت گرفته را اصلاح و پس از آن امکان ادامه روند ساخت میسر خواهد بود .

بعد از اتمام مراحل ساخت و ساز و تکمیل ساختمان مالکین و یا نماینده قانونی آنها برای اخذ پایان کار به شهرداری مربوطه مراجعه می نمایند و شهرداری موضوع را به کارشناسان متخصص خود ارجاع می دهد.تمامی قسمتهای ساختمان از جمله پارکینگها ، انباریها ، پشت بام و دیگر قسمتهای مشترک و اختصاصی مطابق ضوابط شهرسازی مورد بازدید قرار گرفته و واحد ها اندازه گیری میشوند و با توجه به وضعیت موجود اگر همه قوانین ساختمانی رعایت شده باشد و ساختمان مطابق با پروانه ساخت باشد ، پایان کار آن صادر خواهد شد.

باید توجه داشت در حال حاضر در شهرهای بزرگ قواعد مربوط به مقررات ملی ساختمان اجرایی بوده و دقت در ساخت بسیار افزایش یافته است به عنوان مثال تاییدیه آتش نشانی در تهران برای تمامی ساختمانهای احداثی الزامی بوده و یا تاییدیه آسانسور که در صورت عدم ارائه آن ، شهرداری از اعطای پایان کار امتناع خواهد نمود .

باید توجه داشت در مواردی که ملک به صورت پیش از ساخت و تکمیل خریداری می گردد الزام فروشنده به اخذ پایان کار می بایست یکی از خواسته های عنوان شده در دادخواست الزام به تنظیم سند باشد.

اهمیت پایان کار

در صورت فقدان پایان کار امکان دریافت سند میسر نخواهد بود در حالت های مشارکتی(مالک شخص دیگر و سازنده فرد دیگری است) نیز همین روند جاری است .مالک باید سازنده را الزام به اخذ پایانکار نماید در این فرض نیازی به الزام سازنده به تنظیم سند نیست چرا که کل ملک بنام مالک می باشد و ایشان به علت عدم تکمیل ساختمان و اخذ گواهی پایانکار نمی تواند اسناد تفکیکی برای خود دریافت نماید .

در حال کلی اگر سازنده یا پیمانکار طبق قوانین و پروانه عمل نکرده و تخلفات بسیار زیادی را مرتکب شده باشد و در واقع امکان اخذ پایان کار از ساختمان سلب میگردد در این فرض خریدار می بایست فروشنده را ملزم به اخذ پایانکار نماید حال باید دادخواستی با مضمون الزام به اخذ پایان کار بر علیه کسی که تعهد بر اخذ پایان کار داشته(به طور معمول سازنده یا پیمانکار متعهد به اخذ پایان کار هستند.)تنظیم گردد که البته رسیدگی و پیگیری این موضوع با موانع زیادی روبرو خواهد بود.

مراحلی که پس از طرح دادخواست پایان کار طی می شوند

  • بازدید کارشناس دفتر فنی شهرداری از محل

  • بازدید کارشناس شهرداری از محل و تنظیم گزارش وضع موجود

  • همچنین فرم تکمیل‌شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر .

الزام به اخذ پایان کار ساختمان | اخذ پایان کار ساختمان

موسسه حقوقی و داوری فرهنگ تفاهم آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی ملکی و معرفی وکیل ملکی متخصص و مجرب به شما عزیزان می باشد.

مدارک مورد نیاز  جهت طرح دادخواست الزام به پایان کار

  • اصل و تصویر سند، اصل و تصویر شناسنامه

  • رسید پرداخت عوارض نوسازی

  • تصویر پایان کار ملک که با حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی با وکالت‌نامه معتبر است.

با توجه به مواردی که مطرح شد طرح دادخواست حقوقی در مرحله اول ، نیازمند ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا  می باشد.ثبت نام در این سامانه با حضور در دفاتر خدمات قضایی الزامی میسر می باشد .

هزینه دادرسی مربوط به الزام به اخذ پایان کار ، هزینه دادخواست غیر مالی بوده هرچند برخی آنرا مشمول هزینه های دادرسی اموال غیر منقول و نیازمند محاسبه قیمت منطقه ای ملک می دانند لیکن سامانه ثبت دادخواست هزینه آنرا بصورت خواسته ای غیر مالی محاسبه می نماید.

اگر سازنده ساختمان با پایان عملیات ساختمان، نسبت به اخذ گواهی پایان کار اقدام نکند، مالک می‌تواند دادخواست الزام به اخذ پایان کار را تسلیم مراجع نماید. در صورت وجود تاخیر از سوی سازنده، می تواند تقاضای خسارت تاخیر هم بنماید در مناطقی که شهرداری وجود ندارد، نهادهای تحت نظارت وزارت کشور نظیر دهیاری، بخشداری، فرمانداری، استانداری و … اقدام به صدور گواهی پایان کار می‌کنند.

در صورتی که مالک از حضور در دفترخانه و انتقال سند خودداری نمود، خریدار باید از اخذ گواهی پایان کار بر روی ملک اطمینان حاصل کند. چرا که در صورت عدم وجود گواهی پایان کار باید همراه با دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، دادخواست الزام به اخذ گواهی پایان کار نیز تسلیم دادگاه شود.

دعوای الزام به اخذ پایان کار و طی روال و مراحل اداری آن از پیچیدگی برخوردار است لذا اگر قصد اخذ پایان کار دارید بهتر است از کمک و مشاوره وکیل دادگستری یا مشاورین حقوقی در این زمینه بهره بگیرید. چرا که وکیل یا مشاور حقوقی از دانش حقوقی لازم برخوردار است هم چنین تجربه انجام این روال و مراحل را نیز دارا می باشد .لذا در صورت به کارگیری وکیل با خیال راحت و امنیت خاطر بهتری روال کار را طی خواهید کرد.

الزام به اخذ پایان کار | گواهی پایان کار

موسسه حقوقی و داوری فرهنگ تفاهم آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی ملکی و معرفی وکیل ملکی متخصص و مجرب به شما عزیزان می باشد.

الزام به اخذ پایان کار

پایان کار یکی از مهمترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص می شود. پس از اتمام عملیات ساختمانی، در صورتی که ساختمان مورد تایید شهرداری باشد و مواردی همچون خلافی یا بدهی نداشته باشید، شهرداری و یا سازمان متولی امر مدرکی تحت عنوان “پایان کار” به شما می دهد. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می کند.
گواهی پایانکار سندی است که پس از اختتام کلیه عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می گردد .گواهی پایان کار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی رسیده که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد.
کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان تمام‌شده شما بازدید کنند، زیرا به مدارک بازدید و تایید نظر آنان هم نیاز دارید.
اگر ملکی که برای ان اخذ پایان کار درخواست شده است، دارای خلافی باشد، بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، مشمول جریمه خواهد شد. پس از صدور رای از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، مبنی بر جریمه، دو حالت دارد. یا مالک جریمه ی تعیین شده را پرداخت می‌نماید که در این صورت اخذ پایان کار و یا تمدید پروانه ساختمان امکان‌پذیر خواهد بود. یا اینکه مالک جریمه را پرداخت نمی کند که در این حالت پرونده ی مذکور به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود و کمیسیون می‌تواند رای به تخریب ساختمان را صادر نماید.مرجع اعتراض به رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و تجدید نظر، دیوان عدالت اداری می‌باشد. اگر دیوان عدالت اداری، رای به نقض تصمیم کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر ننماید، در این صورت اگر ظرف مدت ۲ ماه قلع بنا انجام نشود شهرداری مستقیما جهت قلع بنای ساختمان اقدامات لازم را انجام و هزینه ها را از مالک دریافت می‌نماید.
در صورتی که سازنده پس از پایان عملیات ساختمانی،گواهی پایان کار را اخذ ننماید و تعهدات قید شده در قرارداد را به هر نحوی اجرا نکند، مالک می‌تواند الزام به اخذ پایان کار را از طریق مراجع قضایی بخواهد و همچنین می‌تواند خسارت تاخیر در ایفای تعهد را نیز مطالبه کند. بنابراین دادخواست الزام به اخذ پایان کار توسط مالک و یا نماینده قانونی وی امکان‌پذیر است.
قبل از اخذ پایان کار، امکان انتقال سند ملکی وجود ندارد زیرا هم اکنون انتقال سند ملکی و انتقال مالکیت به شخص دیگر، نیاز به رعایت تشریفات قانونی خاص دارد مانند اخذ استعلام از دارایی، اداره ثبت، شهرداری و همچنین استعلام پایان کار ساختمان.
برای اینکه در دعاوی ملکی به نتیجه مطلوب برسید و از تضییع حق خود جلوگیری نمایید قبل از طرح دعاوی ملکی با وکیل متخصص ملکی مشاوره نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »