موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

تهاتر و انواع آن
تهاتر و انواع آن
تهاتر به معنای تبادل کالا و مساوی شدن است که در اصطلاح حقوقی معای آن این است که تعهد میان طرفین معامله در صورت بدهکار بودن آنان نسبت به هم ساقط می شود.که تهاتر بر3نوع می باشد.

تهاتر و انواع آن

تهاتر به معنای تبادل کالا، پایاپای، مساوات و برابر شدن است و در اصطلاح حقوق نیز عبارت است:از سقوط تعهد به سبب بدهکار بودن طرفین معامله به هم دیگر.به عبارت دیگر مسولیت تعهد دین دو طرف به خاطر مساوی بودن دین هر دو نسبت به هم از بین می رود.
به طور مثال اگر کسی مبلغی به دیگری بدهکار باشد و از طرفی همان مقدار از او طلبکار باشد این دو دین تحت شرایط زیر ساقط می شوند بدون اینکه نیاز به پرداخت باشد. در واقع تهاتر یک نوع ایفای تعهد است.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد تهاتر

تهاتر سه نوع است

۱. تهاتر قهری

منظور از تهاتر قهری یا قانونی این است که به حکم قانون است و اراده طرفین در آن دخالت ندارد .در ماده ۲۹۵ قانون مدنی بیان می شود: تهاتر قهری است و بدون اینکه طرفین تراضی نمایند حاصل می شود.

۲.تهاتر قراردادی

در صورتی که هر دو دین شرایط تبادل کالا قهری را نداشته باشند در این صورت طرفین می توانند با توافق تبادل نمایند. مثلا هر دو دین از یک جنس نباشند یا از جهت زمان و مکان تفاوت داشته باشند با هم به طور قهری نمی شوند.

۳.تهاتر قضائی

تهاتری که حصول آن با رای قضایی امکان دارد و اثبات می گردد.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد تهاتر

شرایط تهاتر قهری

۱. دو شخص در برابر یکدیگر هم طلبکار و هم بدهکار باشند.
۲. موضوع دو دین کلی باشد. مثل پول و گندم. بنابر این اگر کسی به دیگری یک میلیون بدهکار باشد و در مقابل از او یک تخته فرش طلبکار باشد نمی توان به تبادل به استناد کرد.
۳. موضوع دو دین از یک جنس باشد. مثلاً هر دو گندم یا هر دو پول باشد وگرنه تبادل انجام نمی گیرد.
۴. زمان تادیه و پرداخت دو دین یکی باشد و اگر یکی مدت دار باشد و دیگری بدون مدت نمی توان به تبادل استناد کرد.
۵. مکان تادیه دو دین یکی باشد. بنابر این اگر یکی در تهران و دیگری در شمال باشد نمی توان به تهاتر استناد کرد.
۶. هر دو دین آزاد باشد، فلذا اگر یکی از دیون به نفع شخص دیگری قبلا بازداشت شده در این مورد نمی توان به استناد تبادل و سقوط آن دین به دیگری ضرر زد.
۷. دعوای هر دو دین قابل استماع باشد. بنابر این اگر یکی مشمول مرور زمان شده نمی تواند به استناد تبادل از پرداخت امتناع کند.

 موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در راستای احقاق حقوق شما با همکاری وکلای متخصص در همه زمینه های حقوقی و کیفری آماده ارائه خدمات می باشد. موسسه با در اختیار گذاشتن وکیل ماهر و متخصص می تواند به احقاق حقوق شما در مقابل تضییع آن شما را یاری نماید.

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »