موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

رابطه نامشروع
رابطه نامشروع

رابطه نامشروع چیست؟

امروزه یکی از پرونده‌های رایج و مطرح در دادگاه ها، پرونده های مربوط به خیانت و رابطه نامشروع است. یکی از مهم ترین و پرچالش ترین موضوعاتی که همیشه مطرح بوده و بحث‌های زیادی را پیرامون خود ایجاد کرده است موضوع روابط بین مرد و زن است که در جامعه ما که جامعه اسلامی می باشد طبیعتاً با محدودیت‌های خاص خود همراه است.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد رابطه نامشروع

شرع مقدس اسلام حدود و ضوابط رابطه بین زن و مرد را تعیین کرده است و انجام هرگونه اعمال خلاف آن را نهی کرده است. از طرفی قوانین و مقررات ما نیز که برگرفته از شرع است و ریشه فقهی دارد در همین سو گام برداشته اند.

بنابراین در قانون نیز برای روابط خارج از چهار چوب زن و مرد مجازات هایی تعیین شده است. ما نیز در این نوشتار قصد داریم ضمن تعریف رابطه نامشروع و انواع آن شما را با آثار آن آشنا کنیم. همان طور که قبلاً هم بیان شد چه قانونی و چه شرعی حدود و چارچوب رابطه بین زن و مرد مشخص شده است.

به بیان دیگر رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار می گیرد و منظور از آن رابطه بین زن و مرد نامحرمی است که مرزهای قانونی و شرعی را رد کرده اند و خارج از حدود متعارف با یکدیگر رابطه برقرار کرده اند. پس اگر بین دو زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند رابطه از طریق قانونی و شرعی که همان صیغه عقد است، شکل گیرد آن رابطه مشروع است.

اگر این شرایط رعایت نشد یعنی بدون اینکه بین زن ومرد نسبت شرعی و قانونی (که منظور همان صیغه عقد است) وجود داشته باشد رابطه ای شکل گرفت وآن رابطه خارج از حد وحدود متعارف بود، رابطه نامشروع تلقی می شود.

وکیل پایه یک دادگستری

 رابطه نامشروع می تواند دو حالت داشته باشد 

۱. رابطه نامشروع دون زنا

۲. رابطه نامشروع زنا

رابطه نامشروع دون زنا

 بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی منظور از اعمال منافی عفت یا روابط نامشروع غیرزنا رابطه هایی است که در نهایت به رابطه جنسی به معنای خاص( مواقعه) منجر نمی شوند مثل بوسیدن بغل کردن و یا همبستر شدن.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد رابطه نامشروع

در واقع روابط نامشروع دون زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشد بنابراین اگر از روی شهوت به دیگری اشاره شود مثل چشمک زدن، لبخند عاشقانه و شهوانی، این موارد در این دسته جای نمی‌گیرند.

 طبق قانون برای کسانی که عمل بوسیدن و همبستر شدن را انجام داده‌اند مجازات شلاق حداکثر تا ۹۹ ضربه در نظر گرفته می شود. و چنانچه عمل با عنف(زور) و از روی اکراه باشد برای اکراه کننده تعزیر در نظر گرفته خواهد شد که مجازات وی معمولاً ۷۵ ضربه شلاق است.

 رابطه نامشروع منجر به زنا

چنانچه رابطه بین دو زن و مرد که به سن بلوغ رسیده اند و هیچ گونه صیغه عقد و محرمیتی بین آن‌ها نیست منجر به نزدیکی جنسی و زنا شود، رابطه نامشروع منجر به زنا تلقی می شود و مجازات زنا برای آن در نظر گرفته می شود و بسته به اینکه چه زنایی باشد مجازات خاص خود را در پی خواهد داشت.

چنانکه زنای با محارم نسبی موجب اعدام مرد و زن است یا زنای به عنف (زور) باز هم اعدام را در پی دارد. حد زنا برای کسی که همسر داشته و در دسترس او بوده اند و امکان برقراری رابطه جنسی با آنها بوده است(زنای محصن ومحصنه) سنگسار است.

وکیل پایه یک دادگستری

 سه حالت رابطه نامشروع منجر به زنا

۱. زنای محصنه

۲.زنای غیر محصنه

۳. تجاوز به عنف

زنای محصنه

زنای زن یا مردی است که همسر داشته و همسر او در دسترس بوده و هر زمان که اراده کند امکان برقراری رابطه جنسی با او می باشد حال اگر چنین فردی مرتکب زنای با دیگری شود زنای محصنه نام دارد.

زنای غیر محصنه

زنای کسی است که همسر ندارد یا اگر همسری دارد به علت غیبت، بیماری صعب العلاج یا بیماری مانع نزدیکی، یا شرایط دیگر در دسترس او نیست و هر زمان که بخواهد هم امکان برقراری رابطه جنسی با او نمی باشد.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد رابطه نامشروع

زنای به عنف

منظور از زنای به عنف درواقع زنا وانجام عمل جنسی از روی زور واکراه با کسی است بنابراین اگر مردی بدون رضایت زن با او نزدیکی جنسی کند تجاوز محسوب شده وبه مجازات آن محکوم می شود. 

 چگونه می توان رابطه نامشروع را اثبات کرد؟

 اثبات رابطه نامشروع امری بسیار مهم و حساس می باشد بنابراین باید در این زمینه دقت لازم به عمل آید و  نباید از روی تردید و عدم اطلاع کافی چنین اتهامی را نسبت به فردی مطرح کرد چرا که ممکن است مصداق قذف (دادن نسبت زنا یا لواط به کسی) و تهمت واقع شود و مجازات قانونی در پی داشته باشد.

 فرد باید از طریق اقرار، شهادت شهود و سایر مدارک و ادله ادعای خود را ثابت کند. هرگاه مردی یا زنی چهار بار نزد قاضی اقرار به زنا و رابطه نامشروع کنند محکوم  به حد زنا می‌شوند و اقرار کمتر از چهار بار هم تعزیر به دنبال خواهد داشت.

در مورد اقرار هم باید توجه داشته باشیم که شخصی که می‌خواهد اقرار کند باید بالغ، عاقل، قاصد و مختار باشد تا اقرار او مؤثر واقع شود ،وگرنه اگر کسی که به سن بلوغ نرسیده و از روی اکراه و بدون قصد اقرار کرده است یا مجنون می باشد اقرار او پذیرفته نیست.

قانون نیز به این  موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر کسی اقرار به زنا و رابطه نامشروع کند و بعد انکار نماید در صورتی که اقرار به زنای موجب قتل یا رجم باشد و بعد انکار کند رجم  و قتل ساقط می‌شود ولی اگر این طور نباشد یعنی اقرار به زنای موجب قتل یا رجم نباشد، با انکار بعد از اقرار حد ساقط نمی‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری

مواردی مثل پیامک، فیلم ،عکس اسکرین‌شات، نیز بسته به محتوای آن ها می توانند برای اثبات جرم مورد استناد قرار بگیرند به این صورت  که اگر محتوای جنسی داشته باشند یا در آنها به اعمالی که زن و مرد انجام داده اند اشاره شده باشد حداقل، می‌توانند رابطه نامشروع دون زنا را ثابت کنند پس اثبات رابطه نامشروع از طریق پیام ها امکان پذیر است.

اعمال نامشروع و خلاف عفت عمومی در داخل خودرو

در صورتی که زن و مردی نامحرم در حال انجام رابطه نامشروع داخل خودرو دستگیر شوند خودروی آن‌ها به مدت دو هفته توقیف خواهد شد و پلیس امنیت قضایی در خصوص این تخلفات صرفاً اتومبیل را به مدت دو هفته توقیف می کند ولی این امر برای هیچ کس سوءسابقه محسوب نمی‌شود و اگر این اعمال تکرار شود یا به عنوان جرم در منظر عمومی انجام شود زن و مرد ،طبق قانون به مقام قضایی جهت تعقیب قضایی معرفی می شوند.

آثار رابطه نامشروع

بعد از اینکه رابطه نامشروع ثابت شد و در دادگاه برای آن حکمی صادر شد قطعاً آثاری را به دنبال خواهد داشت آثار رابطه غیر قانونی بسته به اینکه فرد متأهل بوده یا مجرد متفاوت است. 

 اگر مرتکب رابطه غیر قانونی دختر و پسری بوده باشند که ازدواج نکرده اند به مجازات رابطه نامشروع که تا ۹۹ ضربه شلاق است، محکوم می‌شوند علاوه بر این برای آنها سوء سابقه محسوب شده و ممکن است در موقعیت اجتماعی آنها تأثیرگذار باشد. علاوه بر این آثار روانی که رابطه نامشروع برای طرفین به جای می‌گذارد انکارناپذیر است.

وکیل پایه یک دادگستری

رابطه نامشروع توسط زن شوهر دار:

اگر زنی که شوهر داشته مرتکب یک رابطه نامشروع شود علاوه بر  این که به مجازات قانونی که قبلاً به آن اشاره کردیم محکوم می‌شود، در مورد نفقه ،مهریه ، حضانت فرزند، ونیز، حق طلاق  آثاری را به دنبال خواهد داشت. به این صورت که شوهر حق دارد در مورد ادامه زندگی تصمیم بگیرد و می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و دادخواست طلاق زن را بدهد.

اگر ابتدای ازدواج مرد حق وکالت در طلاق را به زن داده باشد با اثبات رابطه نامشروع این حق وکالت از او گرفته می‌شود. در مورد مهریه اثبات رابطه نامشروع تأثیری در مهریه ندارد و مهریه را از گردن مرد ساقط نمی کند و همچنان زن می تواند کل مهریه خود را مطالبه کند.

اگر زنی که مرتکب رابطه نامشروع شده است فرزند داشته باشد این موضوع که آیا اثبات رابطه نامشروع بر حضانت فرزند تاثیر می‌گذارد یا خیر بستگی به نظر قاضی و مصلحت فرزند دارد مثلا اگر انجام کارهای مادر یا پدر موجب مشهور شدن آن ها به فساد و تباهی اخلاق شده است طبیعتاً ادامه ماندن با هر کدام از آن ها به مصلحت طفل نیست در این صورت ،باید دید که در هر پرونده و موضوع ،با توجه به جزئیات آن پرونده قاضی به چه نحو تصمیم خواهد گرفت.

هم چنین اثبات رابطه نامشروع زن شوهردار بر مطالبه نفقه گذشته او نیز تاثیری ندارد و همچنان مرد موظف است نفقه زن را بپردازد. 

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »