موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

طرح شکایت کیفری
طرح شکایت کیفری

طرح شکایت کیفری در مراجع قضایی

پر واضح است که برای احقاق حق مان چاره ای نداریم جز طرح شکایت .

دو نوع شکایت داریم : حقوقی و کیفری

دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن، دادگاه مجازات تعیین می‌کند، ولی برای دعوای حقوقی، دادگاه مجازاتی در نظر نمی‌گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام دادن تکالیفش ملزم می‌کند.

در این یادداشت تمرکز اصلی بر طرح شکایت کیفری در مراجع قضایی ست .

مطابق قانون طرح شکایت برای شروع به رسیدگی کافیست و قاضی نمی تواند از رسیدگی به آن خودداری کند.

نحوه ی طرح شکایت کیفری درمراجع قضایی

در رسیدگی به دعاوی کیفری بر خلاف رسیدگی به دعاوی حقوقی که مستلزم تقدیم دادخواست ( فرم مخصوص چاپی برای طرح دعوی ) است ، این محدودیت وجود ندارد که شخص شکایت خود را بر روی برگه ی مخصوصی تنظیم کند.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد طرح شکایت کیفری

دعوا حتی ممکن است به صورت شفاهی هم طرح شود، البته قانون ایین دادرسی مدنی توصیه کرده است که قوه ی قضاییه اوراق  متحد الشکلی را  به  صورت فرم چاپی در اختیار مراجعان قرار دهد که شکایت خود را مطابق فرم نمونه اراِِیه کنند ولی این موضوع به این معنا نیست که شکواییه ای که در اوراق عادی نوشته شده ،پذیرفته نشود.

با وجود اینکه شکایت کیفری را روی هر کاغذی می توان نوشت و  به مرجع قضایی برد،  باز هم به شما توصیه می‌کنیم که با یک متخصص در این خصوص مشورت کنید. منظور از «متخصص» کسی است که تخصصی در علم حقوق دارد. بنابراین، برای مشورت، به عریضه‌نویسان دادگاه و دادسرا مراجعه نکنید. بهترین متخصصان در این زمینه، وکلای پایه یک دادگستری هستند.

قضات و ضابطین دادگستری موظفند شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول کند.

شکایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضای شاکی می رسد و اگر شاکی نتواند امضا کند یا سواد نداشته باشد مراتب در صورتمجلس قید و انطباق شکایت شفاهی با مندرجات صورتمجلس تصدیق می شود.

شکایت‌های کیفری را بدون استفاده از وکیل کیفری هم می‌توان در دادگستری مطرح کرد، ولی اکثر شکایت‌های حقوقی باید به وسیله وکیل دادگستری مطرح شود؛ مثلا برای مطرح کردن شکایت‌هایی که موضوع آنها مالی و بیشتر از یک میلیون تومان است، حتما باید از وکیل استفاده شود. برای مطرح کردن شکایت کیفری (از هر نوعی که باشد) فقط یک تمبر ۲ هزار تومانی لازم است که در دادگستری روی آن زده می‌شود.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد طرح شکایت کیفری

در تنظیم شکواییه به موارد زیر باید اشاره شود:

نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی

موضوع شکایت و ذکر تاریخ و محل وقوع جرم

ضرر و زیان مالی که به شاکی وارد شده و مورد مطالبه است.

مشخصات و نشانی کسی که از او شکایت دارد (درصورت امکان)

دلایل و اسامی و مشخصات و نشانی گواهان (درصورت امکان)

در خصوص درج موضوع  شکایت در شکواییه ؛ به دلیل اینکه عموم مردم اطلاعات حقوقی ناقصی داشته و با عناوین مجرمانه آشنا نیستند، تعیین عنوان دقیق مجرمانه مهم نیست و در نهایت قاضی است که عنوان جرم را تعیین می‌کند.

برای مثال ممکن است فردی ادعا کند که دیگری مال او را ربوده است و بعد مشخص شود که جرم اصلی سرقت نبوده، بلکه کلاهبرداری است. شاید هم اصلا اعمالی که از نظر شاکی، جرم دانسته شده، جرم نباشد و نیاز باشد تا شاکی شکایت خود را در مراجع حقوقی پیگیری کند، بنابراین شاکی باید به صورت اجمالی موضوع شکایت را مشخص کند.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد طرح شکایت کیفری

طرح شکایت کیفری

تعیین محل وقوع جرم، از نظر صلاحیت مرجع قضایی در رسیدگی به موضوع مهم است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اگر ضرب و جرح یا قتل در ماه‌های حرام یا اماکن متبرکه خاص رخ دهد، دیه تا یک سوم بیشتر می‌شود، برای همین مکان وقوع جرم و زمان وقوع جرم بسیار مهم است. اگر در نتیجه وقوع جرم، ضرر و زیانی متوجه شاکی شده باشد، شاکی باید در شکوائیه خود، ضرر و زیان وارده و آنچیزی که مطالبه دارد را بیان کند. همچنین شاکی باید، ادله وقوع جرم یا اسنادی که در اختیار دارد را در شکواییه ی خود بیان کند

برای طرح شکایت کیفری باید به دادسرا یا کلانتری مراجعه کنید. البته  ذکر این نکته نیز مفید است که در حوزه قضایی بخش دادسراها وجود ندارند و وظایف آن‌ها را نیز دادگاه‌ها انجام می‌دهند.

ازآنجا که هزینه طرح شکایات کیفری بسیار اندک است و در صورت پیروزی شاکی، مجازات سنگین‌تری نیز انتظار مجرم را می‌کشد، علاقه به این نوع شکایات در بین موکلین ما نیز غالبا بیشتر است. اما باید بدانید که اثبات یک جرم دشوارتر از اثبات یک دعوای حقوقی است و همچنین زمان رسیدگی به شکایات غالبا طولانی است. (گرچه امروزه رسیدگی در دعاوی حقوقی نیز زمان زیادی می‌برد چراکه دادگاه‌ها زمان رسیدگی‌های طولانی تعیین می‌کنند.)

اما همچون دعاوی حقوقی این سوال پیش می‌آید که برای شکایات کیفری از بین این‌همه دادسرا در سطح کشور به کدام دادسرا باید مراجعه کنیم. بسیاری از مردم تصور می‌کنند  که برای شکایت کیفری باید به دادسرای محلی که ساکن هستند مراجعه کنند؛ درحالی‌که به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست. باید بدانید که متهم در دادگاهی محاکمه می‌شود که جرم در حوزه آن واقع شود. اگر شخصی مرتکب چند جرم در حوزه‌های قضایی مختلف گردد، رسیدگی در دادگاهی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین جرم در حوزه آن واقع‌شده باشد.

همچنین در مورد برخی از اشخاص دادگاه‌های خاصی تشکیل شده است که دادگاه‌ها و دادسراهای عمومی و انقلاب به جرایم آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند. مثلا درصورتی ‌که متهم کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد، دادسرا و دادگاه‌های اطفال به جرایم وی رسیدگی می‌کنند. به جرایم نظامیان در دادسراها و دادگاه‌های نظامی رسیدگی می‌شود و جرایم روحانیون نیز در دادگاهی به همین نام تحت رسیدگی قرار می‌گیرد.امی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان را نیز در شکوائیه اعلام کند.

از آن جایی که شکایات کیفری در خصوص جرایم کیفری مطرح می گردند می توانید برای بدست آوردن اطلاعات در خصوص این جرایم به مقالات کیفری ما مراجعه نمایید از جمله آن ها می توانیم به وکیل ضرب و جرح  ، وکیل جعل سند و وکیل کلاهبرداری اشاره نماییم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »