موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

حضانت طفل | حضانت و سلب حضانت فرزند | نمونه دادخواست سلب حضانت
حضانت طفل | حضانت و سلب حضانت فرزند | نمونه دادخواست سلب حضانت

شروط ضمن عقد

خانواده و مسائل مربوط به آن ازجمله مباحث بسیار مهمی است که در علم حقوق مطرح گردیده است. اهمیت خانواده در مجادله  مستمر تاریخ ملت ها به حدی است که هیچ یک از مکاتب سیاسی، اجتماعی و فلسفی از پرداختن به آن بی نیاز نبوده اند. ازجمله مباحث خانواده ، موضوع نکاح و مسائل پیرامون آن است که در علم حقوق به آن پرداخته شده که یکی از مهم ترین این مسائل بحث شروط ضمن عقد نکاح می‌باشد که به عنوان یک توافق و وجود تعادل میان حقوق زن و مرد مطرح است.

زوج در برابر زوجه از منظر شرع و قانون یکسری اختیارات و حقوقی را دریافت کرده که زوجه از آن ها بی بهره است که این حقوق شامل حق طلاق از سوی مرد، ازدواج مجدد، تعیین محل سکونت و زندگی خانوادگی و…

تماس با وکیل پایه یک دادگستری

با وجود اینکه برای زن حقوق برابری با مرد تعیین نشده اما در قانون مدنی برای جلوگیری از بروز یکسری مسائل و مشکلات تعیین کرده است که زن هم می‌تواند برای استفاده و دارا شدن حقوق برابر با مرد در عقدنامه رسمی خود از شروطی تحت عنوان شروط ضمن عقد استفاده نماید که در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی در رابطه با آن توضیح داده شده است.

با توجه به تعریفی که از شروط ضمن عقد نکاح موجود است زوجه می‌تواند در صورت توافق با همسر خود هرشرطی که در تعارض با موازین عقد نکاح نبوده و اقتضای بحث ازدواج است در عقدنامه به عنوان شروط ازدواج خود ذکر نماید.

بررخی از شروطی که در عقدنامه قابل استفاده می‌باشد به شرح ذیل است:

۱_شرط تنصیف اموال

تنصیف اموال به معنی نصف شدن هر مالی که بعد ازازدواج به دست آمده میان زن و مرد است که البته صرفا ۵۰درصد اموال نیست و این قانون ذکر کرده که تا ۵۰درصد از اموال میان دو طرف نصف خواهد شد. به معنی ساده تر می‌تواند از ۱۰ درصد تا ۵۰درصد باشد. در واقع هر یک از زوج و زوجه می‌توانند با تغییر شرایط این شرط را به نفع خود ساده‌تر نمایند.

شرط تنصیف دارایی زوج از شروطی است که شورای عالی قضایی درعقدنامه‌ها جای داده و مطابق اصل آزادی اراده طرفین قرارداد و براساس ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی چنانچه زوجین در هنگام انعقاد عقد نکاح بر آن توافق کرده‌ باشند دارای اثر است.

۲_وکالت در طلاق

یکی دیگر از حقوقی که زوج به صورت خودکار بر اساس قانون از آن بهرمند هست حق طلاق می‌باشد که زوجه نمیتواند از آن استفاده نماید مگر با به کارگیری شروط ضمن عقد ازدواج که در عقدنامه حق طلاق را با توافق یکدیگر ذکر کرده و هردو طرف در این مسئله از حقوق برابر استفاده نمایند.

۳_ذکر حق خروج از کشور

یکی از شرایط و قوانینی که در قانون ایران وجود دارد آن است که حق خروج از کشور زن بعد از ازدواج با مرد می‌باشد و اگر زوج به هردلیلی اجاز خروج از کشور به همسر خود اعطا نکند زوجه به هیچ وجه حق خروج را ندارد.

 در این مورد با استفاده از شروط ضمن عقد می‌توانند با توافق یکدیگر حق خروج از کشور به همسر اعطا گردد که زوجه در هرزمانی که قصد خروج از کشور داشت بتوانند در جهت آن اقدام نماید.

۴_ حق حضانت فرزندان

براساس قانون، حضانت فرزندان تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر بوده و بعد از ۷سالگی دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی حضانتش بر عهده پدر می‌باشد و بعد رسیدن به سن بلوغ فرزندان توانایی تصمیم برای انتخاب یکی از والدین را دارند.

درغیر این صورت خانم اگر درخواست حضانت بدهد مگر در صورت اثبات عدم صلاحیت مرد نمیتواند حضانت فرزندان را برعهده بگیرد.

در این شرایط اگر در دوران ازدواج با توافق طرفین مرد همانطور که از حق حضانت برخوردار است می‌تواند این حق را برای همسر خود قائل شده و ضمن عقد در عقدنامه ذکر شود.

۵_حق انتخاب شغل و ادامه تحصیل

باتوجه به اینکه بحث ادامه‌ی تحصیل یکی از حقوق انسانی و اولیه برای تمام افراد در یک جامعه میباشد اما به دلیل اینکه در شرع و قانون اسلامی اگر مرد علاقه ای به ادامه تحصیل همسر خود نداشته باشد می‌تواند مانع آن باشد بهتر است که زوجه درخواست دریافت حق برابر برای ادامه تحصیل و انتخاب شغل مورد علاقه خود را نماید و در صورتی که با یکدیگر به توافق رسیدند این شرط را در عقدنامه خود نوشته و امضا نمایند.

انواع شروط ضمن عقد نکاح

ممکن است درعقد نکاح شروطی ذکر شود و این شروط بعدها الزاماتی را برای طرفین عقد به وجود آورند. به طور مثال ممکن است که در عقدنامه نکاح شرط شود که زن یا شوهر وصف خاصی داشته باشد یا یکی از زوجین وکالت داشته باشد که از جانب همسر کاری را انجام دهد. عقدی که شرطی ضمن آن شده است عقد مشروط یا مقرون به شرط می‌گویند. یعنی عقد اثار خود را به محض انعقاد به بار می اورد. ولی پاره ای از تعهدات تبعی وفرعی که جدا از ارکان وعناصر اصلی عقد در آن گنجانده شده است.

به طور مثال یکی از انواع شروط ضمن عقد شرط صفت در نکاح است که به این شرح می‌باشد، اینکه وجود صفت خاصی در یکی از زوجین یا در مهر شرط شده است به این شکل که مثلا شرط شده باشد که زن باکره یا شوهر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس باشد.در صورتی که بعد از ازدواج بروز تخلف از شرط طرف دیگری که این شرط را گذاشته میتواند درخواست فسخ نکاح بدهد.

سوالات متداول

مفهوم شروط ضمن عقد چیست؟ 

زوجه می‌تواند در صورت توافق با همسر خود هرشرطی که در تعارض با موازین عقد نکاح نبوده و مرتبط با بحث ازدواج است در عقدنامه به عنوان شروط ازدواج خود ذکر نماید.

وکالت در طلاق به چه معناست؟ 

وکالت در طلاق همان حق طلاق است که در عرف مطرح می‌باشد. به این صورت که زوجه با استفاده از این حق می‌تواند از همسر خود جدا شود. 

شرط حق خروج از کشور به چه معناست؟ 

با استفاده از این شرط، زوجه در هر زمانی که قصد خروج از کشور را داشته باشدمی‌تواند از کشور خارج شود. 

امتیاز این مقاله
۴.۸/۵

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »